Houding gerelateerde nekklachten (posturaal syndroom)

Wat zijn houding gerelateerde nekklachten? 

Nekklachten die ontstaan door een verkeerde houding noemt men houding gerelateerde nekklachten. Een verkeerde zithouding of sta houding kan resulteren in een verhoogde spanning van de spieren. Door bijvoorbeeld met een voorovergebogen hoofd achter de pc te gaan, komt er veel spanning op de nekspieren te staan. Dit resulteert na een tijd in een zeurend gevoel. Middels aanpassing van deze houding en oefentherapie om de belastbaarheid van de nekspieren te verhogen, kunnen houding gerelateerde nekklachten voorkomen worden. 

 

Hoe herken ik houding gerelateerde nekklachten (wat zijn de symptomen?) 

De pijn is meestal tussen de schouderbladen of rond de nek gelokaliseerd. Pijnklachten treden alleen op als de houding die klachten oproept aangenomen wordt. Door te bewegen en/of een andere houding aan te nemen kunnen de klachten gereduceerd worden. 

De symptomen op een rijtje: 

  • Pijn in de bovenrug of nek 
  • De klachten treden enkel op bij het aannemen van de houding 
  • Bewegen en/of het aannemen van een andere houding werkt reducerend 

 

Oorzaken van houding gerelateerde nekklachten 

Een verkeerde houding bij het zitten of staan waardoor veel spierspanning ontstaat, kan resulteren in het ontwikkelen van houding gerelateerde nekklachten. 

 

Het diagnosticeren van houding gerelateerde nekklachten 

De fysiotherapeut zal vrij snel vragen naar de houding als er aangegeven wordt dat de klacht opkomt bij langer zitten of staan. Er zal gekeken worden naar de houding en of daar afwijkingen te zien zijn die zorgen voor een overmatige spanning van de spieren. 

 

Het behandelen van houding gerelateerde rugklachten 

De fysiotherapeut kan doormiddel van verschillende ontspannende technieken de spanning van de rug– en nekspieren reduceren. Daarnaast zal de fysiotherapeut de houding bekijken en de nodige aansturing geven zodat deze goed is. Eventuele oefentherapie ter versteviging van de nekspieren kan ook nut hebben zodat de nek minder snel gaat zeuren als er een verkeerde houding aangenomen wordt.